Baconpaj!

Vet inte om jag berättat om en jätte god paj, har lagat den en gång förut o kommer inte ihåg om jag la ut receptet då men här kommer det iaf en gång till.... ni måste prova :)

Du behöver detta till 1 paj (6-8 bitar):

Pajdeg: 3 dl vetemjöl, 125 g smör/margarin, 2 msk vatten

Fyllning: 140 g bacon, 150 g ost, 3 ägg, 2 1/2 dl grädde (mjölk går också bra), 1 krm salt, 1 krm paprika, några tag med pepparkvarnen

Gör så här:

Hacka ihop pajdegen snabbt för hand. Börja med mjölet och tillsätt matfettet skuret i små bitar och till sist vattnet. Att använda matberedaren går också bra. Låt degen vila svalt i minst 30 minuter eller tryck ut den i en pajform och låt den stå i frysen i 15 minuter. Grädda pajskalet i 225 grader i 8-10 minuter eller tills skalet är fast. Låt svalna.

Skär baconet och ost i strimlor eller tärningar. Fördela dem över pajdegens botten. Vispa samman ägg, grädde, salt och peppar. Häll över i pajskalet. Grädda pajen i 225 grader i cirka 20 minuter eller tills äggstanningen fått färg och är fast. Servera quichen med en god blandad sallad.

Jag blandade i hackad korv (för barnens skull)  hade hushållsost + västerbottens ost, första gången hade jag grädde o andra mjölk, lite lyxigare känsla,krämigare me grädde men mjölk blev oxå gott!

Nu har ni fredas middan fixad ;)


Kommentarer
Postat av: anna

hhahha jag ska gå in och kolla! kanske man vinner en kamera,,hade ju varit trevligt..då kan ju du få min gamla som tack för tipset..hahahhahha trevlig kväll

2010-03-18 @ 20:35:00
URL: http://annaunga.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0