cysta historia...

Eftersom många frågar om min cysta så tar jag om min cyst historia.....

Igentligen började det när yngsta låg i magen, Sandra hon var 12 veckor alltså ganska nytillverkad, och på det första barnmorske besöket så sa jag att jag kände livmodern sticka upp redan o det tyckte ju hon var konstigt o undrade om jag kunde va längre gången.....

Men inge mer me det.... utan senare några dar fick jag akut ont i magen o trode förståss att det var missfall på G. vi åkte in på akuten, dom kollade me ultraljud men såg inge ovanligt- skickade hem mig me alvedon!

sen på morgonen var det dax igen, alvedon - släng dig i väggen......     så vi åkte på akuten igen.....
Denna gång var dom lite mer noggran o tog nog lite mer tid på sig, sen var det ju en annan doktor oxå...
Men nu hittade dom en Cysta som satt på ena äggstocken

CA 10 CM i diametern, som en stor apelsin.....
Ganska stor alltså.....

Detta var en fredag så jag fick åka hem över helgen( varför det gjorde ont var att den låg på nån nerv så den kom i kläm)
så på måndagen så gjorde dom en operation, bikinisnitt o tog bort den o äggstocken den satt på....

Sandra var då 13 veckor i magen o jag är helt fassinerad att hon kunde va kvar fast dom opererade o hade sig....
Många har nog fått missfall för mindre.....

Det var en ofarlig cysta men eftersom den var så stor så skulle inte den o bebis rymmas samtidigt i magen derför ville dom ta bort den på en gång......

Allt frid o fröjd......
Men i våras så fick jag NJURSTEN vilket var det ondaste jag nånsin hafft...
det är helt obeskrivligt vad det gjorde ont när den skulle vandra igenom alla trånga utrymmen....
Men jag gjorde rönken för att se hur stor den va osv.

Och det var då dom såg den andra cystan som satt på den andra äggstocken....
dom sa dock inte vad det var utan jag blev kallad för en nu tid me ultra ljud .....
kul att se höra att dom hittat en grej men dom trode det var en ofarlig cysta......

Nå väl, jag blev förståss rädd att det kunde vara cancer el nått, å vi hade ju planerat att göra barn ....
skulle vi eller inte???

Tiden vi fått var inte direkt dagen efter utan typ veckor efter vi fått veta...
Så vi sa : vi provar....  blir vi me barn så blir vi.....
har ju bara en ägg stock oxå o jag vet inte hur dt påverkar heller.....

Så när vi var på ultraljudet så konstaterade dom att det var en ofarlig cysta,
ca 3 x 4 cm
gjorde grav test o jag var GRAVID.....

4 dagar senare gifte vi oss, så om det hade varit ett tråkigare besked kanske det inte hade varit så kul men nu var ju grav testet posetivt o vi fått veta att cystan var ofarlig så frid o fröjd.....

Men sen var jag in på koll när bebisen nu var 10 veckor o då hade den inte växt nått, så dom bestämde att den skulle få va kvar .... vilket var både skönt att inte behöva opereras nu när jag var gravid igen men samtidigt lite skrämmande att den ska börja växa igen.....

speciellt nu på slutet har jag börjat fundera mke på att den kan ha växt o kommer att va ivägen för förlossningen...

så det ska bli skönt att få göra ett ultraljud på tisdag o se så allt e okej!!

Ja nu har ni fått hela cysta historien.....  nån fler som haft en cysta?

Jag tycker det är konstigt hur det ens kan billdas såna grejer i kroppen.....
helt skummt!

Ha nu en bra dag......   min ska jag tillbringa me dottern som e ledig idag.....
ikväll ska vi åka till vindeln å käka på hotellet......

det ska bli riktigt gott!

KRAM





Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Tack för du berättade :-))

Ha en trevlig dag med dottern!

Hoppas middagen blir god ..

2009-01-23 @ 11:42:31
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Petra

Tack! =) Fin bröllops bild på Er!

2009-01-23 @ 13:27:24
URL: http://vardagsbekymmer.blogg.se/
Postat av: NIONOLL

Du har väl inte missat tävligen om två stycken Ms Bijoux armband på NIONOLL.BLOGG.SE?

2009-01-23 @ 14:42:45
URL: http://nionoll.blogg.se/
Postat av: anne

Jag har jobbat på lab där man tar emot vävnadsprover bla cystor. De större har kommit i 10-12 liters hinkar, så inte var din så stor...



Om cystan sitter på äggstocken så trycks den ju ut från livmodern allt eftersom barnet växer och när livmodern är som störst i slutet av en graviditet är äggstockarna en bra bit ifrån livmodermunnen där barnet ska ut. Växer cystan kan det ju göra mer ont om den blir klämd, men den lär inte skada barnet eller förhindra förlossningen. Det är iaf vad jag skulle tro.

2009-01-23 @ 14:59:14
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Shindra

cystor bildas väl på samam sätt som tumörer o cancer. Det är celler som växer fel. har kag för mig. Låte rinet som jätte kuld et där. o konstigt att det återkom...

2009-01-23 @ 19:55:48
URL: http://xfjantx.blogg.se/
Postat av: Ulrika

Tack, roligt att du gillar dem. :)

Visst är det märkligt att det kan bli så. Fantastiskt att de kunde operera och greja medan bebis låg i magen.

Förstår att det ska bli skönt att få allt kollat på tisdag. Håller tummarna för dig, att den inte växt något.

Ha en fin kväll och hoppas maten var god. :)

2009-01-23 @ 19:59:57
URL: http://mittmirakel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0