Vägrar att äta!!

HJÄLP MIG.....  VAD SKA JAG GÖRA MED UNGEN SOM VÄGRAR ATT ÄTA???

Alltid samma sak när vi ska äta, vägrar först att komma till bordet....
maten är offtast alltid fel trots att hon gillar det...
måste offtast mata henne...
vill gå från bordet innan hon är färdig...

Nu har jag bestämt mig att ta tag i detta, o provar en metod att maten står framme när vi andra äter, kommer hon inte så får hon va utan ( gör ont i hjärtat ) ....
och äter man inte mat kan man inte förvänta sig att få se tex på tv....
utan får gå på sitt rum o stanna där tills man blivit snäll o kommer o äter upp sin kalla (nåja, jag värmer) mat....
för mat måste hon ju äta..... o hon är ju igentligen hungrig...

vi hade ett sånt här större bråk för nån vecka sen o sen har hon faktiskt kommit o ätit sin mat när vi andra äter, ätit själv o varit duktig, men nu i kväll kom det där trotset igen....

åååå, jag vet inte vad jag ska ta mig till....
vi kan ju inte hålla på o bråka så här hur länge som helst... o snart kommer den lilla....
ännu mer trots då??

hon är verkligen inne i en arg period nu, vill inte gosa vill inte vill inte.....

nån fler som har en trotsig fyra åring ....
har ni tips vad jag ska göra?

Kommentarer
Postat av: Barnens Hjältar

Jag tycker du skall köra den varianten du nämner..kommer man inte och äter så får man gå till rummet tills man lugnat ner sig och slutar trotsa..känns hårt men det är ingen fara..hon testar dig bara..gäller bara att vara konsekvent så går det snabbt över..

2009-02-08 @ 19:18:04
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Barnens Hjältar

Ja, tänkte proppa i mig det illa kvickt :-)

Har hört många som säger att det hjälper..

2009-02-08 @ 20:54:50
URL: http://barnenshjaltar.blogg.se/
Postat av: Louise oppa mårtsbränna

Hej Anna

Vi har haft samma problem med Frida, och vi gör så här. När hon satt sig till bords och sedan hoppar ner så har hon ätit klart.Då tar jag bort hennes mat, och då får hon vänta till kvällsfika eller vad det nu är som är efter hon gått från bordet. Jag har den filosofin att dom hungrar ej igäl utan då äter dom nästa måltid och för oss har det blivit bättre vi gör lika med båda barnen men Alexander är bättre på att sitta ordentligt.Jag tror att det spelar nog inte så stor roll hur man gör utan det viktiga är att man är konsekvent och står för sina "HOT"( jag som alltid sagt att jag aldrig skulle hota mina barn men vad gör jag).



Sedan tror jag nog också att Sandra vet vad som snart ska hända hon ska bli storasyster och det kan ju vara jätte jobbigt. Men jag vet man kan bli galen bara på att vara tvungen att gnata gnata hela tiden. Lycka till. Ha en bra vecka ta det lugnt vi hörs Kramar Louise

2009-02-09 @ 08:26:38
Postat av: anne

Vår yngsta var (och är i viss utsträckning fastän han fyller 13 i morgon) inte lätt när det gällde maten, så egentligen är inte jag rätt person att ge råd. Men jag tror nog att du tänker helt rätt med att hon vet när maten serveras, kommer hon inte eller äter inte klart, ja, då får det vara. Vad jag kan fundera på, är att man äter ju inte sin mat för att vara snäll mot mamma eller pappa, utan för att stilla sin hunger, så jag vet inte om straff (stanna på rummet, ingen TV) är en väg jag skulle välja att gå, att vara hungrig torde vara konsekvens nog. Men självklart, du känner din dotter bäst, du vet vilken sort hon är.



Det ger sig nog ska du se. Och OM det inte ger sig, så blir det nog folk av henne ändå, det finns inte en unge som svälter ihjäl frivilligt. Det finns vuxna med knepiga matvanor och de måste få finnas de också (har en kompis som är som sonen nämligen...).



Lycka till!

2009-02-09 @ 11:22:20
URL: http://annnne.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0