Phu...

äntligen kväll........

dagen började me lite sovmorgon.... strax efter 8 klev vi upp, käkade frukost o sen åkte vi på en gång till vindeln, vi tog allan me oss fast han protesterade lite , han ville inte åka finka idag men efter 5-7 min var han inne.....  jag kan säga att jag har hållit på lite längre med att få in en häst i finkan.... typ 2 timmar! då är man inte så glad må ni tro :( men men det viktigaste är ju att alltid vinna......

ja han var jätte duktig , jag löshoppade honom o det va lugnt o fint, inge stress  o me bra teknik!
barnen skötte sig oxå jätte bra där nere......  långt mellan gångerna dom e såå snäll som idag!!! 
sen skulle vi åka vidare... men allan tyckte sig trivas bra där , så det tog nu ca 20 min att lasta..... trots åldern tror jag han hamnat i.......     dom senaste gängerna vi vart i väg har han näst intill bara klivit på men men.... trots åldern tror jag....

ica o en lååång handlings lapp, eller blev ett stopp på korv mojen för kidsen började va hungrig , så varsin korv slank ner i deras mage på väg till ica..... snälla 'lugna' barn även nu..... morfar dök upp på slutet o tog me dom ut så jag kunde tänka en sista gång......

hemma var det fika o sen lusse bak:

                                    
                                                       Recept på mina goda saftiga lussebullar:

jäst                50g
margarin      150g
mjölk              5dl
kesella           1burk(250g)
saffran            3 pkt
salt                  1/2 tsk
socker            2dl
mjöl                ca 1.8 liter

ja o inga konstigheter när man blandar ihop o det e ju som vanligt att man smälter smör o värmer vätskan , blandar me jästen sen till sätter allt annat... 
jäs i 30 min

baka ut bullarna o låt jäsa ca 20 min till
stoppa i russin om man vill o pensla me ägg precis innan dom ska in i ugn.... blir ca 30 st   goda härliga bullar....

250 grader på ugn o gräddas i ca 5-10 min.....    färdiga att avnjutas!




                                         
                                          färdiga för bak..........
sen lagade jag dessa goda små härligbitarna..... gott till kaffet el dylikt....

Chokladkola med pistaschnötter



Ingredienser
Portioner: ca 60 bitar

350 g mörk choklad (minst 70 % kakao)
1 burk kondenserad mjölk (400 g)
30 g smör
150 g pistagenötter
salt 

Chokladkola med pistaschnötter

Tillagningstid: Över 20 min
Svårighetsgrad: Medel

Gör så här
1. Hacka chokladen. Lägg den, kondenserad mjölk, smör och 1 krm salt i en tjockbottnad kastrull. Värm försiktigt och rör om tills det har smält.
2. Lägg nötterna i en plastpåse och krossa dem grovt med en brödkavel.
3. Tillsätt nötterna i den smälta chokladen och rör om. Häll upp smeten i 2 formar à 15x20 cm och släta till ytan.
4. Låt svalna och ställ in i kylskåpet tills den har stelnat. Skär i rektangulära bitar. Förvaras med fördel i frysen; behöver bara tinas en kort stund.


nu sover barnen o jag ska gå o se om det är nått att titta på tv'n eller om det bara e strunt..... läsa lite blogga kanske först innan ... o sen e det sängen som väntar imorn e oxå en fullspäckad dag men det tar vi imorn

                                                                               natt i natt............


Kommentarer
Postat av: Ida

oj vad du har varit duktig o bakat! :)

2008-11-28 @ 13:42:00
URL: http://idahedman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0