3års testet för ALMEIDA gick super!

Ja, vart börjar jag......
jo, i fredas, med min tandvärk åkte jag ju in me hästen o red i ridhuset o duchade o knoppade honom., han blev sååå tjusig :) sedan drog jag honom till vännäs där han fick stå över natten o kola ner sig lite, bli lite vän med miljön....
vi var in i det ridhuset men han värkade inte bry sig alls.... skönt!

sen hem o landade väl i sängen runt 23, tandvärk.... aj aj, somnade väl runt 24.... kom på att jag glömde berätta att lille elias stannade hemma me pappsen vilket var mke skönt!
ja, somnade runt 24.....  halv 2 vaknade elias, jätte tät o snuvig i näsan... åt men kunde inte riktigt somna utan klagade en del....   sen åt han 4, å lika dant då..... stackars liten... sen åt han 5.....  lilla vän...
men jag låg en kvart till för att sedan kliva upp halv 6....
3,½ timme ungefär blev det i sömn för min del.....

upp o iväg till vännäs,  sen ut o rasta vilddjuret en stund så han fick röra på sig... 
föresten lämnade jag elias hemma me pappsen, hade pumpat ur mjölk sen fick han lite ersättning oxå, men det var såååååååååååååå
skönt att inte behöva tänka på honom under hela dagen utan bara konsentrera sig på Allan...

nå väl sedan när det var vår tur så tyckte jag att allan skötte sig kanon fint, dels så löshoppade han o det gick jätte bra :)  sen visade jag honom för hand o ja, helt ok.  han hade lite svårt för att stå still  men  hingst o tre år,
försök säga åt ditt 3åriga barn att stå blixt stilla i 5 min.....
( nu är detta ifs inget barn men likhet finns faktist)

adrealin , tur det finns,  tröttheten var som bortblåst + tandvärken....
skönt!

senare på em så var det ridprovet, o jag trode killen skulle va besvärligare än va han va men peppar peppar så uppförde han sig faktiskt riktigt bra :)

jag är jätte nöjd o stolt över killen !

så här löd dommarens ord om ridningen:

Väl visad häst med god ridbarhet och utväcklingsmöjligheter.
Taktfast, lätt för att korta o länga med mke god balans.
God rörlighet i alla gångarter.

sen fick vi mycket bra på:
Framåtbjudning, samarbetsviljan och naturlig balans/ bärighet under ryttaren!

så här löd dommarens ord om Löshoppningen:
teknik o förmåga: God balans, god taxering , god benteknik fram o bak
god kapasitet, rättar sig bra, god framåtbjudning, god sammarbetsvilja, gott förtroende,
energisk, väl visad!

Totalt 45p vilket ger klass I  :    JAG E SUPER NÖJD ÖVER DET!

sen extriört så löd det så här:
typ:häst av mindre slaget (153cm är han ju bara)
vackert huvud, välutvecklad hals, bra kors , ngt omarkerad manke.
någåt tät fram
skritt:energisk, lösgjord, taktmässig.
trav: markbunden ngt i framvikt.
galopp: lätt spänstig, bra balans, ngt raka framben.

han fick 43p i det inte fy skam det häller tycker jag.....

måste säga att nu har jag en erfarenhet mer med mig i min ryggsäck o det är jag jätte stollt över att jag lyckades genomföra detta mål i mitt liv, dels en del motgångar......


ja, sen hemma runt halv 7 då var det bara att mocka åt hästarna hemma( suck) släppa in o ge mat....
åååå, lite måste jag erkänna att jag saknat min gull plutt..... 
men han hade nog inte saknat mamma! allt hade gott super bra, han e ju sååå snäll!

orkade se robinson å sen skulle ja gå å sova då vaknar lille man .... han fick äta lite sen somnade han så runt 11 slocknade mina väldigt trötta ögon........

idag har jag tagit hand om huset.... har sett för jävligt ut här då jag haft så ont i munnen att jag bara orkat bry mig om barnen o hästarna.... så lite röjning me andra ord, sen stallet o nu har det kommit en häst tjej till allan som han ska få betäcka här i sommar.....
kul för honom!

nu är kl. mke o jag börjar att vara jätte hungrig men vi ska åka till vindeln o käka väntar bara på min andra hälft som är som bortblåst.....
barnen åkte ner tidigare me morfar som var upp o hämtade dom, dom skulle visst på picknick mm....

nä nu ska jag åka..... trötter är jag, undra hur många dyngnd det ska ta att återhämta sig efter allt som varit :)

tjao....

ps. bilder kommer så småningom.....

Kommentarer
Postat av: Linda (Allans gamla matte)

STORT GRATTIS till fina omdömen i Vännäs. Stolt uppfödare är jag=) Trots att Allan bara mäter lite över ponnymåttet hoppar han med minst lika bra teknik och har kapacitet som de stora hästarna på 170! Jag tycker du ska visa fram honom för ridponnyaveln! Återigen jättestort grattis och lycka till i framtiden med honom! Ha det bra/ Linda

2009-05-17 @ 22:44:12
URL: http://www.stalldala.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0