SMASKIG CHOKLADPAJ ME HALLON!

Ja, jag måste berätta vilken stressig söndag em jag hade....
vi åt middag kl. 17, o kom på att vi skulle ha varit å handlat..... det tar 30min att åka in till vindeln.... gärnet packa minstingen i bilen, T tog hand om dom större o jag kom på att jag skulle ha hästen me för att rida i ridhuset då det var storm ute...     Ica stänger kl 18.

Bilen startar inte... inge bateri....

tur vi har en till, av me häst finkan o på den andra bilen.... in me hästen o gärnet till ica - där  ca, 17.55
gärnet svängde jag runt korgen o plockade det som stod på listan....
phu.... andas....

ner på ridklubben o  elias som då hade bajsat ner sig o givetvis så hade det läkt i genom blöjan, o skötväskan va i den andra bilen....    tur jag tog me nå blöjor i farten.... men han fick bara ha fleace overolen på sig så ddet löste sig...
ammade o sen ut o red, skynda skynda....
skynda hem me allt, barnen skulle ju isäng eftersom det var skola dagen efter...
hajkon tajkon family......

Måndag.
Trötta barn men det gick bra att få upp dom innan7, iväg me bussen till skolan,
jag o elias tog oss en morgon promenad - det var skönt me sol o blå himmel :)
sen han jag göra stallet oxå medans han fortsatte att sova....

åt middag kl 16 sen iväg till ridskolan,sandra somnade förståligt i bilen, barnen hade ju ridning o dom red ut efter vägen vilket var uppskattat!

jag var oxå trött, o kröp till kojs me ellisen 21.30, derför han jag inte blogga igår.... tyckte sömnen var viktigare :)

Tisdag.
Idag stormar det ute, inte så kul.... o vi bor så öppet till så här är det fritt fram för vinden att svepa förbi...
jag vilade faktist me elias här på morgonen när han sov första gången vilket var välbehövligt!
stallet har jag gjort bort förutom att jag inte har ridit.... det får jag göra i kväll när maken kommit hem o kan ta han om de alla kids vi har :)

Elias har sovit en kort stund ute i vagnen men hade nog lite ont i magen för han sov bara en kortis o sen gråt o har nu villat äta lite må snuttar, det var ett tag sen han bajsade så hoppas han gör det snart.... han sover iaf inne nu!
barnen kom just hem men skyndade sig till farmor som bara bor granne....  

INGET FÖL ÄNNU......
men det börjar närma sig... ser att fler tecken inför fölningen har trädit i kraft....
spännande!

nu måste jag få nått i magen min, så inte mjölken tynar bort :)
eftersom jag sov me elias i morse blev frukosten vid halv 11, så det blir att fika nån smörgås nu!

till middag tänkte jag laga pasta o skinksås......


Här kommer ett recept på en god kaka:

Choklad paj me hallon.
Botten:
2½ dl mjöl
2msk kakao
1msk socker
75g smör
1 ägg gula
1msk olja
1msk vatten

1. Hacka ihop mjöl, kakao, socker o smör till en smulig massa, tillsätt äggula, olja o vatten.
arbeta ihop till en deg

2. ut i formen o låt stå kallt i 30min.

3. nagga botten o grädda i 200g - ca 15 min , max.
låt kallna.

Fyllning.
150g vit choklad
2 gelatinblad
1dl mjölk
2 ägg
1½msk socker
1½ dl grädde

1. smällt chokladen i vatten bad, blötlägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min.

2. värm mjölken, ta upp gelatinbladen o låt dom smälta i mjölken , rör i chokladen

3.vispa ägg o socker o blanda försiktigt ner chokladsmeten ,
vispa grädden o vänd ner den oxå.

4. låt chokladcreamen halvstelna i kyl i 2 timmar, häll den i paj skalet o låt stelna i 2 timmar....

Smycka me mycke HALLON!






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0